Hvordan beskyttes små og mellemstore virksomheder bedst mod cybercrime?

Hvordan beskyttes små og mellemstore virksomheder bedst mod cybercrime?

Selv en lille tømrermester kan blive udsat for fx ransomware, hvor indholdet på harddisken bliver krypteret, så han må betale løsepenge for at få adgang til sine fakturaer igen. Hver dag bliver flere tusinde ramt, og det skønnes, at to ud af tre mindre virksomheder i København har været ramt af et angreb.

Offentlige vejledninger

Center for Cybersikkerhed er etableret af Forsvarets Efterretningstjeneste og et godt sted at starte, hvis du vælger at tage it-sikkerheden alvorligt. Her finder du fx en lettilgængelig vejledning i, hvordan du beskytter dig mod phishing, hvor de it-kriminelle sender falske mails ud til en stor gruppe af modtagere, og spear-phishing, hvor de går målrettet efter din virksomhed.

Centret har også udgivet en publikation om passwordsikkerhed, som er nyttig læsning for de fleste. Du ved selvfølgelig, at du ikke skal bruge det samme password til firma-mailen og Netflix-kontoen, men ved du også, hvor vigtig længden af kodeordet er? Selvom en kombination af store og små bogstaver, tal og specialtegn kan reducere risici, er det faktisk endnu vigtigere, at ordet er langt.

Centret nævner et eksempel med fire sammensatte ord, hvor det sidste bogstav i hvert skrives med stort: abrikoShospitaLzebrAsparK.

Synkroniseret sikkerhed

Ifølge Allan Widell, der er Channel Account Executive hos Sophos, er manglende viden og for få ressourcer de to største sikkerhedsudfordringer i 2020. Alt for mange virksomheder vælger at ignorere truslen, og samtidig bliver der langt fra uddannet sikkerhedsspecialister nok til at dække det reelle behov.

Derfor arbejder Sophos på at minimere den menneskelige faktor i sine sikkerhedsløsninger. Konceptet hedder ”Syncronized Security”: Løsningerne beskytter både netværk, servere og alle mobile og stationære enheder, og de kan både sørge for et godt forsvar, registrere trusler, løse et problem og sende en rapport om hændelsen.

I løsningen er implementeret en form for kunstig intelligens, så de enkelte dele af løsningen kan kommunikere og udveksle information. ”Jo flere processer, vi kan automatisere, jo større bliver sikkerheden,” konstaterer Allan Widell. ”Hvis en virksomhed fx bliver udsat for en ransomware-kryptering, kan systemet selv ”beslutte” at stoppe angrebet og gå i gang med at gendanne de krypterede filer.

Formentlig opdager brugeren ikke engang, at det sker. Men virksomheden får selvfølgelig besked, og forhåbentlig tænker medarbejderen sig om, næste gang han får en mail med et mistænkeligt link.”

Indlæg fra Also A/S

 

Har du kontrol over hvad der foregår på arbejdspladsen eller hjem, også når du ikke er tilstede?

Har du kontrol over hvad der foregår på arbejdspladsen eller hjem, også når du ikke er tilstede?

Har du brug for ekstra sikkerhed på din ejendom, virksomhed eller private bolig, så kan vi hos ProduktivIT opsætte komplette videoovervågnings-løsninger.

Video overvågning er ved at være allemands eje. Det er et produkt som i den grad skaber tryghed og overblik over, hvem der færdes omkring din virksomhed, hvad enten du selv er tilstede eller på farten. Vi benytter os af flere forskellige producenter indefor video overvågning, hvilket kommer til fordel for vores kunder. Vi kan udføre simpel video overvågning, men samtidig også de mere specielle opgaver. Idag er video overvågning så intelligent, at der findes et hav af muligheder, specielt indefor objekter som kameraerne kan genkende. Eks. nummerplade genkendelse og person identificering. Kameraerne optager i high definition, så optagelserne er ultra skarpe. Det hjælper myndigheder med efterforsknings muligheder, og giver dig som kunde de mest brugbare optagelser.     Når vi snakker video overvågning, er det et must at besigtige opgaven, for at udregne en pris. Økonomi går naturligvis hånd i hånd med kvalitet, men fordi vi benytter os af flere forskellige producenter, har vi mulighed for både at servicere store og små kunder. Ingen virksomhed er for lille til os, så sidder du med spørgsmål til hvordan vi kan sikre din virksomhed, så kontakt os, og vi kommer med et kvalificeret bud på en prisbevidst løsning.

Har du spørgsmål til video overvågning, og om hvilke løsninger vi kan lave til din virksomhed eller hjem, så kontakt os, og vi laver en gratis besigtigelse, hvor vi også forklarer mere og rådgiver om produkterne. Nummeret er som altid 82 30 74 00 eller mail info@produktivit.dk

Microsoft skaber forvirring: Lancerer angiveligt ‘Windows 1.0’

Microsoft skaber forvirring: Lancerer angiveligt ‘Windows 1.0’

Fup eller fakta?

I den teknologiske verden er markedsføringen ofte i den kreative ende, ​​og nu har Microsoft skabt røre på internettet med et fremstød, som ingen helt ved, hvad betyder. Som nævnt af Forbes og Cnet har Microsoft for eksempel frigivet en teaser om ‘Windows 1.0’.

Teaseren blev offentliggjort på den officielle Twitter-side for Windows og indeholder meddelelsen “Introducing Windows 1.0” og et videoklip.

80’er-tema

Videoklippet bruger en nostalgisk 1980-skrifttype, og klippet viser en række forskellige Windows-logoer – fra Windows 10-logoet til det originale Windows 1.0-logo, som stammer fra 1985.

Tilsyneladende handler det om mere end bare sjov, for Microsoft tog skridtet videre og slettede alt indhold på sin Instagram-side til Windows for at gøre plads til den nye Windows 1.0-teaser.

Som svar på meddelelser fra forvirrede brugere på Twitter-kontoen for Windows hedder det »Windows 1.0. Out soon. Radical«, som synes at tyde på, at noget nyt rent faktisk foregår hos Microsoft. I andre gådefulde meddelelser opfordres brugerne simpelthen til at »vente og se.«

Stilhed fra Microsoft

Nogle har spekuleret i, om dette er en jubilæumsmarkering, men Windows 1.0 er 34 år gammel i år, hvilket ikke ligefrem er et rundt jubilæum.

Andre har fremsat en teori om, at det kan have noget at gøre med den populære Netflix serie ‘Stranger Things’, som snart tager hul på tredje sæson. Denne sæson foregår i samme år som Windows 1.0 blev lanceret, dvs. 1985.

Microsoft selv har ikke givet nogen officielle kommentarer, så det eneste, vi kan forholde os til, er de forholdsvis intetsigende meddelelser på Twitter.

Source : www.version2.dk

Datatilsynet politianmelder og indstiller til første GDPR-bøde – mod et taxiselskab

Datatilsynet politianmelder og indstiller til første GDPR-bøde – mod et taxiselskab

Taxa 4×35 er blevet indstillet til en bøde for manglende sletning af kundernes oplysninger. Det oplyser tilsynet i en meddelelse.

Sagen tager sit udspring i, at knap 9 mio. personhenførbare taxature er blevet gemt uden et sagligt formål, vurderer Datatilsynet. Det er første gang, Datatilsynet indstiller til en bøde efter reglerne i databeskyttelsesforordningen. GDPR.

»Når vi har valgt at indstille til en bøde i denne sag, skyldes det, at der er tale om meget store mængder personoplysninger, der er blevet gemt uden et sagligt formål. Ét af grundprincipperne på databeskyttelsesområdet er, at man kun må behandle oplysninger, man har brug for – og når man ikke har brug for dem længere, skal de slettes med det samme,« siger Datatilsynets direktør, Cristina Angela Gulisano, ifølge meddelelsen.

Datatilsynet oplyser til Version2, at den indstillede bøde er på 1,2 millioner kroner.

Sagen udspringer af, at Datatilsynet i efteråret 2018 var på et tilsynsbesøg hos Taxa 4×35 , hvor der bl.a. blev set på, om taxaselskabet har fastsat frister for sletning af kundernes oplysninger – og om fristerne bliver efterlevet.

Ifølge Taxa 4×35 anonymiseres de oplysninger, der anvendes til kundens bestilling og afvikling af taxature, efter to år, da der herefter ikke længere er behov for at kunne identificere kunden.

Det er imidlertid kun kundens navn, der slettes efter de to år – men ikke kundens telefonnummer, oplyser Datatilsynet.

Oplysninger om kundens taxature (herunder opsamlings- og afleveringsadresser) kan derfor fortsat henføres til en fysisk person via telefonnummeret, som først slettes efter fem år.

På tidspunktet for tilsynsbesøget var der registreret oplysninger om 8.873.333 personhenførbare taxature, som var ældre end to år.

Anmeldt til Københavns Politi

Datatilsynet har politianmeldt selskabet for manglende overholdelse af reglerne for opbevaringsbegrænsning, idet proceduren for anonymisering af personoplysninger er utilstrækkelig, men også fordi opbevaring af kunders telefonnummer i 5 år ikke er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de opbevares.

Herudover udtaler tilsynet alvorlig kritik af, at Taxa 4×35 ikke har efterlevet databeskyttelsesforordningens krav.

Datatilsynets vurdering

Grunden til, at telefonnummeret ikke slettes, er ifølge taxaselskabet, at nummeret er nøglen til systemets database og derfor er nødvendigt i forhold til virksomhedens produkt- og forretningsudvikling.

Datatilsynets mener imidlertid ikke, at man fastlægge en slettefrist, som er tre år længere end nødvendigt, blot fordi virksomhedens system gør det besværligt at efterleve reglerne i databeskyttelsesforordningen.

Sagens næste skridt

I de fleste europæiske lande kan de nationale datatilsyn selv udstede administrative bøder, men reglerne er anderledes i Estland og Danmark.

Her fungerer det på den måde, at Datatilsynet efter at have belyst og vurderet sagen politianmelder den dataansvarlige. Herefter undersøger politiet, om der er grundlag for at rejse en sigtelse mv., og endelig vil en eventuel bødestraf blive afgjort ved en domstol.

 

Source: Verzion2.dk

Glædlig jul og godt nytår

Glædlig jul og godt nytår

Kære kunde

Vi vil gerne benytte os af muligheden for at ønske dig og din familie et godt nytår.

Vi har samlet lidt informationer på hvad der er sket i år i Produktiv IT.

IT-branchen og Produktiv IT

Vi er stolte over at vi har været med til at påvirke beslutningstagere og politikere så man nu i folkeskolerne begynder at få kodning på dagsordenen. Politikerne er også begyndt at lærer et nyt ord der hedder gaming. Vi har endvidere i IT-sikkerhedsudvalget også påvirket Erhvervsstyrelsen til at tage ansvar omkring it-sikkerhed og GDPR og meningen er de erhvervspartnere som skal tage ansvar er Revisorer og Advokater.

 

GDPR – puha en omgang

Vi er glade over at alle kunder næsten er nået helt i hus med GDPR. Vi er stolte over den indsats og tillid i alle har vist og vi takker specielt de virksomheder der har valgt at bruge os som DPO. At bruge et eksternt firma som DPO viser også man som virksomhed ikke har noget at skjule hvis Datatilsynet kommer forbi. Alle virksomheder kæmper nu med at få styr på risiko – og sikkerhedsanalysen og få implementeret disse og få informationssikkerhedspolitikkerne formidlet hele vejen ud igennem organisationen.

 

Microsoft, Google, Apple = religionsspørgsmål?

Vi er glade for at mange virksomheder og specielt skoler er nået til enighed om at bruge Microsoft som platform, specielt hvis man har egen server. Der er ingen tvivl om at Teams og Notes er et af årets mest revolutionerende IT-værktøjer specielt indenfor uddannelsessektoren. Desværre har det krævet en del debat mange steder fordi vi skulle til at lærer ledelsen en helt ny måde at tænke og arbejde på og det er altid svært.

 

Vi har fået ryddet op?

Det er dejligt vi har fået ryddet op i gamle computere og specielt mange Apple computere og MacBooks, der har gjort dagligdagen svær for os som IT-leverandør at vedligeholde når mange Apple produkter ikke er lavet til erhverv og det er svært og dyrt at skifte dele og komponenter. Det er dejligt at se at virksomhederne nu er begyndt at kunne se de enorme besparelser der har været på denne front og man kan bruge de penge på andre investeringer. 

Er der nogle kunder som vi har forsømt må i endelig tage fat i os så vi kan komme i gang med at hjælpe jer.

Vi takker for et godt samarbejde og glæder os til et nyt år med en masse spændende opgaver.

Rigtig god jul og godt nytår

Team Produktiv IT

 

Ny E-privacy-regulering på vej: Skal erstatte udskældt cookie-lov – og bøderne bliver kæmpestore

Ny E-privacy-regulering på vej: Skal erstatte udskældt cookie-lov – og bøderne bliver kæmpestore

Danske virksomheder har netop nu rigtig travlt med at blive klar til den nye europæiske persondataforordning. Men en ny E-privacy-lovgivning er allerede på vej fra EU med samme kæmpebøder som GDPR.

“Det bliver en enorm udfordring. Der kommer til at ligge kæmpestore udviklingsomkostninger i at blive compliant, og det omfatter i princippet al kommunikation via internettet. Så det er ret bredt.”

Sådan beskriver Rasmus Theede omfanget af den kommende ePrivacy-forordning, der skal erstatte den såkaldte “cookie-lov” fra 2009.

Forordningen skal blandt andet ændre hele måden, brugere giver samtykke til sporings-cookies på, og ideen er, at man vil slippe af med klassiske “cookie-bannere”.

En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har tidligere vist, at danskerne sjældent læser, hvad de klikker “ok” til, når de accepterer cookies, og derfor er Rasmus Theede, der indtil for nylig var teknologidirektør i interesseorganisationen Digital Europe i Bruxelles, positiv over kravet om reelt samtykke.

“Det vigtige her er, at samtykke bliver det samme som i GDPR. Det vil sige, at der skal være tale om et klart og utvetydigt samtykke. Det er det ikke i dag, når de fleste mennesker ikke aner, hvad de klikker “ok” til,” siger han til Computerworld.

Cookies skal fravælges i browseren
Tanken med ePrivacy er, at brugere kun skal tage stilling til cookies en enkelt gang, når de for eksempel installerer deres internetbrowser. Her skal brugeren i privatlivsindstillingerne have mulighed for helt at fravælge eller tillade cookies.

“Ved at centralisere indhentningen af samtykke i softwaren, såsom internetbrowsere, og tilskynde brugerne til at vælge deres privatlivsindstillinger, og ved at udvide undtagelserne fra reglen om samtykke til cookies vil en betydelig del af virksomhederne kunne fjerne cookiebannere og meddelelser, hvilket kan medføre store besparelser og forenkling,” hedder det i forslagets konsekvensanalyse.

Al kommunikation er omfattet
Det er dog ikke kun annoncører og browser-udbydere, er der skal forberede sig på ePrivacy. Den nye EU-regulering omhandler nemlig ikke kun cookies men alle former for elektronisk kommunikation.

Det betyder blandt andet, at tjenester som Whatsapp og Facebook Messenger, der leverer opkald og tekstbeskeder via internettet, bliver omfattet af de samme regler, som gælder for teleselskaber i dag.

Konkret er der lagt op til, at det bliver forbudt for alle kommunikationstjenester at bearbejde både data, metadata og lokationsdata uden eksplicit samtykke fra brugeren, ligesom tjenesterne generelt forpligtes til at garantere kommunikationens fortrolighed.

Det kan på mange måder være godt for forbrugeren, men det betyder ifølge Rasmus Theede, at stort set alle virksomheder, der opererer på internettet, skal til at forberede sig på at blive compliant.

“I dag kan man for eksempel chatte med kunde-support på rigtig mange hjemmesider, og pludselig er den kommunikation også omfattet af de samme regler. For hvordan kan man spores i den sammenhæng, og hvordan bliver data behandlet? Det skal brugeren også give samtykke til,” siger han.

Urealistisk deadline
Den nye ePrivacy-regulering kommer således til at ramme rigtig mange danske virksomheder.

Annoncører, hjemmesideejere, softwareleverandører og alle, der på nogen måde arbejder med elektronisk kommunikation skal tage stilling til de nye regler, og straffen for manglende compliance bliver hård.

Ligesom i GDPR kan virksomheder straffes med bøder på op til 20.000.000 Euro eller fire procent af den samlede globale omsætning. Og ifølge det nuværende forslag skal reguleringen træde i kraft allerede fra 25. maj næste år – samtidig med GDPR.

Samtidig er det svært for virksomheder for alvor at forberede sig, da ePrivacy ikke er endeligt vedtaget endnu, og af samme årsag findes der heller ikke vejledninger fra de danske myndigheder endnu, som de danske virksomheder kan læne sig op ad.

Derfor mener Rasmus Theede da også, at 25. Maj er en urealistisk deadline.

“Det tror jeg simpelthen ikke på, for man kan ikke nå blive Compliant. Der skal laves ny firmware til dit ur, til dit tv og til alle mulige andre ting. Det kommer simpelthen ikke til at ske.”

Lovforslaget blev i oktober måned stemt videre fra Europaparlamentet, og det skal blandt andet diskuteres blandt medlemsstaterne i Europarådet, før det kan komme til endelig afstemning.

Du kan finde en dansk udgave af lovforslaget her.

 

 

 

 

 

Indlæg fra: www.computerworld.dk

 

Netværksmøde: Gode råd til GDPR.

Netværksmøde: Gode råd til GDPR.

Produktiv IT inviterede hele Ishøj Erhvervsforening, naboer og eksisterende kunder til møde omkring IT-sikkerhed og GDPR (Den nye persondataforordning).

Vores salg- og marketingchef ”Thomas Grand Pedersen” der har arbejdet med IT-sikkerhed i mere end 20 år holdt foredrag om IT-sikkerheden i danske firmaer og gav bud på hvordan firmaer skal agere i fremtiden.

Produktiv IT har indledt et samarbejde med ComplyTo som er et stykke software som kan dokumentere GDPR og IT-sikkerheden i firmaer. Kasper Mai Jørgensen fra ComplyTo demonstrerede softwaren over for alle deltagere.

Nogle af de vigtigste emner som blev berørt var i forhold til GDPR og IT-sikkerhed var følgende:

  • Inden 25. maj 2018 skal eksisterende virksomheder, skoler, institutioner mfl. kunne dokumentere alle ens forretningsprocesser. Der bliver det man kalder “dataansvarlig.”
  • En “dataansvarlig” er forpligtet til at vurdere at de it-systemer man bruger lever op til persondataforordningen.
  • En “dataansvarlig” skal inden 72 timer indberette over for datatilsynet hvis man har haft datalæk eller blevet hacket.
  • Hvad det betyder ”Aktindsigt” for firmaer hvis kunder, leverandører, tællere ansatte, datatilsynet kommer forbi.
  • Nogle virksomheder skal stille det man kalder en DPO – Data Protection Officer (databeskyttelsesrådgiver). En form for intern eller ekstern tillidsmand som er indberetningspligtig over for datatilsynet.

Det var også en livlig debat omkring Facebook som er blevet meldt til Datatilsynet, hvor de blandet andet også er erkendt ulovlige i Belgien. Som alle er bekendt med lever Facebook unægtelig op til forordningen og som æret stort problem for IT-sikkerheden i firmaer, men også er et problem for private som giver afkald på alle ens informationer ikke kun til Facebook men til en ukendt anstalt tredjepartsleverandører.

Produktiv IT vil løbende holde kursus og møder i IT-sikkerhed og GDPR og de nye lovgivninger som Cookie‐lovgivning som er på vej fra EU. GDPR er kommet for at blive og vi anbefaler alle virksomheder at fokusere på IT-sikkerhed og intet andet de næste mange år. Få derfor et uvildigt hardcore IT-og sikkerhedsfirma til at gennemgå hele ens forretning. Lad være med at tage nogle beslutninger selv omkring hardware og software uden man har konsolideret sig med professionelle folk som ikke er i lommen på nogen producenter, men forklar firmaer ærligt hvad de er bedst og hvordan man skal arbejde i fremtiden.

Produktiv IT fortsætter igen i år med at have en folkeskolele elev i praktik.

Produktiv IT fortsætter igen i år med at have en folkeskolele elev i praktik.

Produktiv IT fortsætter igen i år med at have en folkeskoleelev i praktik. I år var det Sofus Theodor Sørensen Stegemejer Sommer fra Ådelens Privatskole.

Sofus hjalp os med at lægge Windows på en Macbook, som altid kan have sine store udfordringer.

Han var ude at præsentere Produktiv IT på sin skole til ledelsen, hvor han prøvede at sælge vores produkter SkemaIntra en serviceaftale hvor Produktiv IT skulle hjælpe med at vedligeholde hele skolen IT-infrastruktur.

Sofus var også med Thomas vores salgschef til møder IT-Branchens’s kompetenceudvalg som leverer indspark til lovgivning blandt andet via dialog med politikere og myndigheder, høringssvar og presse. Sofus kom med sin mening og bud på hvordan man marketingmæssigt kan ramme flere unge til at tage en it-uddannelse.

Vi er glade for at have Sofus i praktik og ønsker ham alt held og lykke fremover på sin vej.

Produktiv IT støtter også Coding Class gennem IT-branchen, hvor vi håber at kodning i folkeskolerne bliver sidestillet med dansk og matematik.

 

 

Jeg har været i praktik her hos ”Produktiv IT” fra d. 16 april – d. 20 april. Imens jeg har været her har jeg lavet mange forskellige ting, som fx komme med til møde hos ITB, kontakte skoler for at være sælger og jeg har også fået lov til at rode med en iMac. Inden jeg startede troede jeg at jeg bare skulle ordne computere men så kom jeg med under salg og med til møde. Det trak mig ud af min komfortzone og det er jeg meget glad for. Jeg har lært meget om hvordan man arbejder og hvordan man kan sælge sine produkter. Hvis jeg kunne lave noget om ville jeg ikke gøre det. Det var en god arbejdsplads hvor der også var plads til hinanden og medarbejderne var meget imødekommende. Jeg ville råde andre der gerne vil noget inden for IT at prøve at få en praktikplads her.

Sofus Stegemejer Sommer

Netværksmøde: gode råd til GDPR

Netværksmøde: gode råd til GDPR

Produktiv IT inviterer til møde, hvor du får deres bud på, hvordan dit firma bedst håndterer de nye persondataregler.

Medlemsvirksomheden Produktiv IT inviterer til gå hjem-møde den 24. april fra klokken 15:30 til 17:00, hvor IT-eksperterne giver deres bud på, hvordan dit firma kan leve op til de nye, komplicerede dataregler fra EU.

Til mødet vil du få svar på spørgsmål om IT-sikkerhed, dokumentation og gode software-løsninger til dit firma. Desuden vil der være rig mulighed for at netværke med foreningens øvrige medlemmer over en kop kaffe.

Program

15:30 – ankomst, netværk og kaffe
16:00 – oplæg om IT-sikkerhed og optimerede arbejdsprocesser, ved Thomas Grand Pedersen, Produktiv IT
16: 20 – oplæg om nyttig software til at efterleve GDPR, ved Kasper Mai Jørgensen, Complyto
17:00 – tak for i dag

Du kan desuden læse mere om Produktiv IT i medlemsportrættet fra tidligere i år.

Tilmeld

Hvad betyder den nye persondataforordning for private?

Hvad betyder den nye persondataforordning for private?

Der er lige nu meget fokus på persondataforordningen for virksomhederne side, men hvad betyder den for os som privat person?

Lad os se nærmere på det:

For at forstå loven skal vi vide hvad persondata er. Her er samlet en liste med hvad persondata er. De vigtigste for os i dagligdagen er  nok adresse, telefonnummer og navn. Vi ved godt vi ikke skal give koder ud, men hvorfor skal vi beskytte navn, adresse og telefonnummer? Det skal vi gøre, da nogle personer kan udnytte disse informationer. De kan bruges til alt fra falsk sygesikringskort til Quicklån eller social hacke af koder.

Hvad er persondata?

Persondata er:

  • Adgangskoder
  • Adresse
  • Cpr-nummer
  • Elektroniske spor
  • E-mail-adresse
  • Familiemæssige oplysninger
  • Fotos
  • Fødselsdato
  • GPS-oplysninger
  • Initialer/loginnavn
  • Interesser
  • IP-adresse
  • Kreditkortnummer
  • Køn
  • Logning i IT-systemer
  • Løn
  • Mac-adresse
  • Medarbejder-ID
  • Navn
  • Nummerplade
  • Pasnummer
  • Personlige produktionstal
  • Personlighedstest
  • Rejseoplysninger
  • Stilling
  • Størrelse på sko og tøj
  • Telefonnummer
  • Uddannelse – karakterer
  • Videoovervågning

Særligt følsomme

  • Biometriske oplysninger
  • Fagforening
  • Genetisk information
  • Helbredsoplysninger
  • Politisk overbevisning
  • Race, etnicitet
  • Religion/filosofisk overbevisning
  • Seksuel orientering/seksuelle forhold
  • Straffeattest
  • Væsentlige sociale problemer

Dine rettigheder!

Du har i henhold til Persondataloven:

  • Ret til at få information fra den dataansvarlige om, at der indsamles oplysninger om dig
  • Ret til indsigt i de oplysninger, der behandles, om dig selv
  • Ret til at protestere mod, at behandling af oplysninger finder sted
  • Ret til at protestere mod, at oplysninger om dig selv videregives med henblik på markedsføring
  • Ret til at få oplysninger, der er urigtige eller vildledende, rettet eller slettet, samt i den forbindelse at forlange, at andre, der har modtaget oplysningerne, orienteres om dette
  • Ret til at tilbagekalde et givet samtykke

På Datatilsynets hjemmeside kan du læse mere om dine rettigheder i forhold til de myndigheder, virksomheder og foreninger, der har / registrerer dine persondata – Find dem her

Disclaimers:

Kan jeg ringe til min gamle arbejdsplads og bede dem om at glemme mig?

-Nej,de har ret til at gemme nogle oplysninger i forhold til andre love.

Kan jeg bede min gamle arbejdsplads om at fremvise hvilke data du har gemt om mig?

Ja, du har nu ret til at få afvide, hvilken data og hvordan den opbevares.

Må telefonselskaberne ringe til os med henblik på salg?

-Ja, de samme regler gælder i forhold til, hvis du har givet dem lov. Dog vil der i fremtiden stå mere tydeligt, hvad du siger ja til, så du vil nok komme på færre lister

Må mine børns skole have lister med forældre og telefonnumre hængende?

-Nej, det er persondata, det må ikke hænge frit tilgængeligt fremme

Må jeg så ikke skrive navn og adresse på mine jobansøgninger?

-Ja, loven er lavet til at beskytte dig. Virksomhederne har pligt til at slette ansøgningen igen efter 30 dage, så din data ikke kommer i hænderne på forkerte,

Hvad nu hvis virksomheden spørger om de må beholde ansøgningen længere, må de så det?

-Ja, hvid du giver dem lov, så må de godt opbevare den længere.

Når jeg går fra en hjemmeside til den anden, så gemmer de jo min data til reklamer, må de det?

-Nej, det må de ikke! Der kommer en Cookie lov omkring det senere på året.

 

Har du flere spørgsmål, så skriv til os eller tag fat i Datatilsynet.

Tænk over denne, hvis fuldt navn, mail og nummer er persondata, må man så beholde et modtaget visitkort?

 

Hvis I har brug for rådgivning i forbindelse med at sikre overholdelse af Persondataforordningen, vil vi meget gerne tage et uforpligtende møde med jer, hvor vi kan fortæller mere om, hvordan ProduktivIT kan hjælpe netop jeres virksomhed i denne proces.
Ring til os på +45 82 30 74 00 for en snak om din virksomheds muligheder – eller send os en mail på info@produktivit.dk.