Sikker Mail

Har du styr på sikkerheden, når du sender mails?

 

Bliver din virksomhed ramt, når I sender mails?

Sender du CPR-numre?

  • I ansættelseskontrakter
  • I slutsedler
  • I kopier af pas, fx ved rejseaktivitet

Sender du oplysninger om helbred?

  • I lægeerklæringer og sygemeldinger
  • I referat af sygefraværssamtale
  • I patientdata og prøvesvar m.m.

 

Hvad er sikker e-mail?

Når du sender en almindelig e-mail, svarer det til at sende et åbent postkort med posten. Alle kan i princippet læse med. Sikker e-mail svarer til at putte dit postkort i en konvolut, der kun kan åbnes af den rigtige modtager.

Sikker e-mail kan bruges til to ting:

  • Kryptering – når ingen uvedkommende må læse din besked
  • Signering – når modtageren skal være er sikker på, at du er afsenderen.

Du kan kryptere og signere en e-mail samtidig.

 

Tjekliste

Sikker e-mail kræver:at du har NemID med offentlig digital signatur tilknyttet. 
Det har du, hvis du bruger NemID til andet end netbank. Hvis du fx kan logge på SKAT, har du NemID med offentlig digital signatur. 

 

  • at din e-mail-adresse står i dit NemID-certifikat. 
  • at dit e-mail-program er understøttet.  
  • benytter du NemID på hardware skal du benytte en særlig vejledning