Tilbage i 2015 startede en belgisk Privacy-gruppe en civil retssag mod Facebook. Det sociale medie forsøgte dengang at undgå retssagen ved at den belgiske domstol ikke havde magt over Facebooks Europæiske hovedkvarter, der er beliggende i Irland, men det var den lokale dommer ikke enig i.

Det er anden gang de belgiske dommere dømmer facebook for brug af cookies til overvågning. Vælger de at anke kan sagen ende i EU’s Højesteret.

Facebook er blevet dømt til at skulle betale 250.000 euro om dagen – helt op til 100.000.000 euro, indtil Facebook overholder de Belgiske love for overvågning af borgernes online færden.

Et år senere lever Facebook og Twitter ikke op til EU’s forbrugerlove

Facebook og Twitter har et år efter EU har påbudt dem og leve op til EU’s lovgivning stadig ikke opdateret de sociale mediers brugervilkår.
Det mener EU’s retskommissær Vera Jourova, der i en pressemeddelelse kalder det uacceptabelt, at it-kæmperne tager ekstrem lang tid om at løse problemer, som EU har påpeget.

»Eftersom de sociale medienetværk anvendes som annoncerings- og handelsplatforme, skal de fuldt ud overholde forbrugerreglerne. Det glæder mig, at de nationale myndigheders håndhævelse af EU-reglerne for at beskytte forbrugerne gør en forskel, i og med at nogle af virksomhederne er begyndt at gøre deres platforme sikrere for forbrugerne,« udtaler Vera Jourova ifølge pressemeddelelsen fra EU.

»Det er dog uacceptabelt, at processen ikke er afsluttet, og at det tager så lang tid, og det bekræfter, at forbrugerne har behov for nye aftalebetingelser. EU’s forbrugerregler skal overholdes, og gør virksomhederne ikke det, bør de pålægges sanktioner,« fortsætter kommissæren.

De sociale netværksoperatører har udtrykkeligt indvilliget i at fjerne følgende punkter fra deres brugervilkår, skriver kommissionen.

  • de sociale medienetværk har begrænset eller slet intet ansvar, hvad angår ydelserne fra den pågældende tjeneste
  • forbrugerne tvinges til at give afkald på forbrugerrettigheder, der ifølge EU-retten er obligatoriske, såsom retten til at fortryde et onlinekøb
  • forbrugerne nægtes retten til at gå til domstolen i den medlemsstat, hvor de har bopæl, og hvorved den californiske ret finder anvendelse
  • de sociale medieplatforme er fritaget for at skulle identificere kommunikation af kommerciel art og sponseret indhold.

Status på at leve op til kravene kan ses i kommissionens skema over arbejdet (PDF).

Persondataforordning og Facebook

Facebook lever som det ser ud til lige nu heller ikke på til den nye Persondatalovgivning som træder i 25 maj 2018. Som Facebook er lige nu, vil det være uansvarligt og bruge det sociale medie på en arbejdscomputer eller telefon. Der ikke kan sikres at ens data ikke bliver givet videre til tredje part af Facebook. Om Facebook får strammet op på deres vilkår, overvågning og deres håndtering af data bliver spændende og følge med i.

Her kan du læse mere om Persondataforordningen.

Artiklen er lavet af Lars Marstrand 22-02-2018