Datatilsyn i Spanien, Frankrig, Holland og nu Belgien har fået medhold i deres anklager om, at Facebook krænker brugernes privatliv i de lande. Nu har Forbrugerrådet Tænk også anmeldt Facebook til det danske datatilsyn. De vil have slået fast, om Facebook også overtræder den danske persondatalov. – Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk

Der er delte meninger omkring Facebook er godt eller skidt for menneskeheden og om det er sundt vi skal være online hele tiden og specielt om det skal være tilgængeligt i skoletiden.

Der er ikke mange IT-eksperter der forstår hvordan konceptet kan være lovligt i Danmark. Der kan sættes spørgsmålstegn ved om Facebook overholder den danske persondata lovgivning. Facebook lever af og sælge personlige oplysninger til højeste bud til reklame formål. I flere IT-eksperters meninger kommer Facebook nok aldrig til at overholde den danske persondatalovgivning. Denne anmeldelse af Facebook til Datatilsynet kan måske få Facebook til at rette ind i forhold til Datadeling.

Man snakker om den kloge digitale informations konsumer, men hvad er vi blevet til, hvis man ikke ved hvad store firmaer som Facebook, Google, Apple mfl. er for nogle størrelser. Det er derfor vigtigt man i undervisningen på skoler lærer specifikt hvad de her firmaer er for nogle, hvad der sker med vores oplysninger, hvor store er de, hvad ejer de osv.

Facebook på arbejdspladsen

Produktiv IT anbefaler alle virksomheder, at man ikke tilgår specielt Facebook fra sin arbejdsstation, da det er den letteste måde at blive hacket og udspioneret på. Endvidere som IT-eksperter forstår vi ikke hvorfor man som virksomhed har en Facebook side frem for egen virksomhed hjemmeside. Man skal som virksomhed gerne få folk til at gå ind ens egen hjemmeside, da det er her man skal sælge sig selv og sin virksomhed med billeder og videoer og præsentationer.

Mange ser Facebook som Marketingplatform for virksomheder

Set ud fra et marketingsmæssigt perspektiv ville man aldrig kunne bestå en Marketinguddannelse, hvis det første man bad folk om var at besøge ens Facebook side frem for at promovere sin egen hjemmeside. Man ser gentagende gange brancher som slet ikke forstår internettet.

Det er f.eks. Pizzaria som støtter op omkring just-eat. Alle har en telefon og skriver man skriver man pizzaria på Google indekseres alle pizzarier omkring en, men ingen af disse pizzarier har en hjemmeside med menu hvor man kan bestille, men de vælger hellere at investerer i just-eat, som tager op til 12% af alle ordre.

Den udvikling og måde at tænke på forstår man simpelthen ikke og det er derfor IT-branchen på mange måder er råddent og der snart kun er penge at tjene ved at sælge personfølsomme oplysninger.

Hvad betyder EU’s nye persondataforordning 25 maj?

25 maj har EU opsat nye standarder for databehandling. Det betyder overordet set at de vil beskytte privat personers data bedre imod at blive videre givet til tredje part.  Forhåbentlig vil dette betyde at bliver ryddet op i branchen.

Læs mere om her om persondataforordningen