Esport havde et stort år i 2016. Og 2017 bliver endnu større. Ifølge markedsundersøgelsesvirksomhed Newzoo vil dette år se en 41,3 procent stigning i omsætningen fra 2016.

Esports indtægter i 2016 udgjorde $493 millioner (rapport, Newzoo). I 2020 forventes det at nå en massiv $1.488 mia. i indtægter, hvor sponsorindtægter er en vigtig drivkraft for dette.

Reklameindtægter følger som nummer 2 kilde med anslået $ 155 millioner, der skal genereres i 2017. Dette forventes at vokse til 224 millioner dollars i 2020. Medie rettigheder kan medføre $ 95 millioner i år; Der forventes 340 millioner dollars i 2020. Man forventer størst vækst i indtægter for eksklusive indholdsaftaler.

Esportens massive vækst signalerer “konvergensen mellem forskellige etablerede industrier”, siger Newzoo. “For Brands, medier og underholdningsfirmaer giver esport en chance for at udnytte favorittiden for den digitale generation: spille spil og se spilindhold.” Sports fans er aldrende, og sports brands havde problemer med at nå yngre seere. Esport er den kommende kæmpe for en ny generation af forbrugere. Og derfor har sports brands et godt øje til Esport – de vil have et stykke af kagen.

I modsætning til sportsfan, bruger esports entusiaster mindre penge hvert år. I 2017 forventes esports entusiaster at bruge kun $3,64 hver i 2017, mens basketball fans bruger i gennemsnit $15 hvert år. Det er sandsynligt, fordi esports involvering stort set er fri; Fans bruger bare ikke så meget på merchandise endnu. Som esport vokser, vil de penge, der bruges på det, også vokse fra fansenes side.

Med den globale esports bevidsthed nåede 1,3 milliarder i 2017, er der stadig mange penge, der skal laves i branchen. Det potentielle publikum er hovedsageligt mænd, med en alder på 21-35 år. Newzoo-rapporten mener, at denne gruppe i vidt omfang er beskæftiget med en god indkomst, hvilket gør dem til den perfekte gruppe at markedsføre. Ifølge undersøgelsen vil omsætningen pr. fan vokse til 5,2 dollar pr. person i 2020, hvilket stadig er lav i forhold til andre sport. Gennemsnittet for andre sport tilsammen er på 54 dollar pr. fan.

Med denne stigning vil præmiepenge også vokse. Præmiepenge i 2016 nåede i alt 93,3 millioner dollars, hvor størstedelen af ​​det blev givet væk i Nordamerika. Mere end $ 20 millioner af det var fra Dota 2’s The International alene. Der bliver mange penge at tjene til professionelle spillere.

Hvis Newzoos markeds forudsigelser er korrekte, vil det være et andet massivt år for Esport. Interessen fortsætter med at svulme, og derfra vil indtægterne helt sikkert vokse for at matche det.